Rodzaje opon i analiza ich wyeksploatowania

Opony mają limitowany czas użytkowania. Należałoby wiedzieć jak rozpoznać czy opona nadaję się jeszcze do jazdy autem i nie zagraża naszemu bezpieczeństwu. Opona nie nadaje się do dalszej eksploatacji, gdy wysokość bieżnika uzyskuje wartość jednego i sześć dziesiątej milimetra. Przeważnie wiadomość ta ulokowane jest na oponie, bo co poniektóre modele są w stanie mieć inne wartości. Z pewnością opony 4×4 nie nadają się też do użytkowania, gdy widoczne są na niej uszkodzenia. Też oraz stare towary nie muszą być już używane. 

Mimo posiadania bieżnika w należytym stanie, upływ czasu przekształca strukturę ogumienia. W wyniku tego opona ma prawo być już kłopotliwa w czasie użycia. W teorii opona jest innowacyjna gdy nie przekracza trzech lat. W praktyce jednakże w autach używa się ogumienia nie przekraczającego dziesięciu lat od daty produkcji. Innymi szczegółami które wykluczają dalsze użytkowanie ogumienia jest odklejenie się bieżnika, plamy wewnątrz opon lub deformacja drutówki. Należałoby jednakże nie dokonywać oceny samodzielnie i zwrócić się z tym do warsztatu automobilowego.

Poziom zużycia bieżnika a bezpieczeństwo użytkowania samochodu

Zły stan bieżnika każdy kierowca z pewnością zauważy w trakcie jazdy w zawiłych warunkach atmosferycznych. Gdy nawierzchnia jest mokra bądź oblodzona, przestrzeń koła stykająca się z podłożem odpowiada o dużo gorzej aniżeli w wypadku kiedy jest to opona innowacyjna bez uszkodzeń. Im pokaźniejsze jest starcie bieżnika, tym mniejsza przyczepność opony. Płytka struktura ma o dużo więcej problemów z odprowadzaniem wody, co w połączeniu z szybką jazdą lub ewentualnie słabymi umiejętnościami kierowcy, stwarza niebezpieczeństwo wystąpienia poślizgu. Tylko głęboki bieżnik potrafi szybko osuszać opony i zapobiec potencjalnym utrudnieniom. 

Są różne stopnie zużycia opon. Przeważnie napotykane, polega na równomiernym zużyciu bieżnika na całej powierzchni. Takie ubytki jest też najłatwiej odnotować, aniżeli kiedy ma to miejsce w przypadku niesymetrycznego ścierania. Wówczas jedna cząstka bieżnika zużywa się szybciej, co też nie jest przydatne dla bezpiecznej jazdy. Ostatnim typem, jest zużycie okrągłe. Zachodzi ono wtenczas kiedy w centralnej części bieżnik jest wyższy niż na barkach ogumienia.

Podsumowanie – sprawdzaj stan opony!

Opony wypada traktować jak każdy zakupiony w sklepie towar. Jeśli dostrzegalne są na nich jakieś deformacje bądź wady fabryczne, trzeba zareklamować je w miejscu zakupu. Nie zauważenie ich oraz dalsze użytkowanie nie jest wskazane. Bywa również że po zakupie ogumienie wygląda solidnie, i tak jak prezentuje je producent. Nie jest to jednak gwarancją nie wybrakowanego artykułu. W trakcie jazdy opony mogą ulec odkształceniu bądź też pojawić się na nich wybrzuszenia. 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *